Aproape de amiază.


Era aproape de amiază când maşina a oprit în faţa blocului. Nu mă puteam gândi decât la căldura monstruoasă pe care o resimţeam adânc în măduva oaselor şi-mi crea un soi de ameţeală... rece. Era gol, şi golul din atmosferă cu golul din mine m-au aşezat pe bancă şi m-au întrebat despre mine. Curios cum după fiecare eveniment important din viaţa oricui altcuiva în afară de tine însuţi, ajungi Tu... să te întrebi... despre Tine.

O nuntă te întreabă despre început, o zi de naştere despre amintiri şi fericire, pe când o înmormântare, te întreabă despre simplul punct, simplul sfârşit care inevitabil, ajunge în pragul uşii tuturor. Fără evenimente, fără amintiri, fără frica de final, ce-ar fi fost ziua de azi? Ce-am fi fost fără căldură şi ce-aş fi fost eu fără tine? Ce-ar fi însemnat un singur pas greşit al lui Napoleon; o singură bombă greşit aruncată în cel de-al doilea război mondial; Mein Kampf scris de Goethe, poate; Luceafărul fără două versuri; muzica... fără sentimente? Ce-ar fi fost lumea fără roată şi scrisoarea fără cuvinte? Cred în valorile de schimb ale lumii. Încă mai cred în bine, în infinit, în cauze bine definite, în răutăţi neintenţionate, în haos, în disperare, în frică... în voi. Încă mai cred în evoluţia lumii spre acel adevăr universal, spre acel catharsis absolut în care sufletul, sau rămăşiţa lui neatinsă încă, intactă, fără zgârieturi sau pete, se contopeşte cu un alb plin de zgomot; se ridică la un nivel înalt şi calculat, imaculat aş spune, atunci când cu ochii deschişi, poţi privi lumea fără niciun pic de ură. Cred în soarele care nu apune niciodată şi în clopotele care bat în semn de fericire; în simplul fapt că întunericul e doar absenţa luminii; răutatea, doar absenţa binelui şi ura doar absenţa iubirii. Nu sunt Ghandi, nu sunt Kant, nu sunt Hegel, nu sunt Proust şi nu sunt Gogol. Dar mă întreb, şi atunci când mă întreb, tot ceea ce-mi părea a fi nimic joacă rolul unui tot pe care nu-l cuprind nici cu mâinile, nici cu privirea şi nici cu buzele. E acel Tot pe care îl cuprind cu mintea.

Era goală banca şi ardea atât de rău soarele la amiază. Curios cum după fiecare eveniment important din viaţa oricui altcuiva în afară de tine însuţi, ajungi Tu... să te întrebi... despre Tine. Curios e că uneori nici măcăr nu ştii ce să înţelegi, dar cât de des te întrebi?

Postări populare de pe acest blog

Vor s-aduca SFARSITU'

Strada Corbeni

EU..scriu.